Jak žádat o informace z resortu Ministerstva vnitra České republiky
Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále též "zákon"), stanovuje Ministerstvu vnitra České republiky povinnost poskytnout fyzickým i právnickým osobám na žádost informace vztahující se k jeho působnosti.
Informací se pro účely zákona rozumí jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuálního.
Povinnost poskytovat informace se netýká dotazů na názory, budoucí rozhodnutí a vytváření nových informací.
Policie České republiky je samostatným subjektem; rady ohledně poskytování informací z její strany naleznete na internetových stránkách Policie České republiky.
Žádat o informace může každá fyzická i právnická osoba.
Žádost o informaci se podává povinnému subjektu, v jehož působnosti je daná informace. Žádost není třeba žádným způsobem zdůvodňovat.
Informace na základě žádosti se poskytuje ve formátech a jazycích podle obsahu žádosti (pokud zákon nestanoví jinak). Tato povinnost odpadá, pokud by to bylo pro povinný subjekt nepřiměřenou zátěží; v tomto případě je informace poskytnuta ve formátu nebo jazyce, ve kterých byla vytvořena.
Pokud je požadovaná informace součástí většího celku a její vynětí by bylo nepřiměřenou zátěží, je v souladu se zákonem poskytnut celý tento celek.
Žádost o informaci se podává ústně, písemně či prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací příslušnému povinnému subjektu.
Pokud při ústní žádosti žadatel požaduje její písemné vyřízení, sdělí, zda si převezme písemnou informaci osobně, nebo poskytne doručovací adresu.
Obraťte se na jednotlivé odbory Ministerstva vnitra České republiky, k jejichž působnosti se žádost o informaci vztahuje.
V případě, že nevíte, který odbor Ministerstva vnitra České republiky má danou problematiku ve své působnosti, lze se s žádostí o odpověď na tuto otázku obrátit na odbor tisku a public relations Ministerstva vnitra České republiky.
K podání žádosti o informaci není potřeba předkládat žádné doklady.
Ze žádosti musí být zřejmé:
komu je určena,
že se žadatel domáhá poskytnutí informace podle zákona,
kdo žádost podává; žadatel uvede jméno, příjmení, datum narození (název, identifikační číslo), adresu místa trvalého pobytu (adresu sídla) nebo, není-li trvale přihlášen k trvalému pobytu, adresu bydliště a adresu pro doručování, liší-li se od adresy místa trvalého pobytu nebo bydliště; adresou pro doručování se rozumí též elektronická adresa.
Bez těchto údajů, nebo není-li elektronická žádost podána na elektronickou adresu povinného subjektu, není žádostí ve smyslu zákona.
Předepsané formuláře nejsou stanoveny.
Doporučené formuláře (použití těchto formulářů není povinné):
Správní poplatky nejsou stanoveny.
Podle zákona jsou povinné subjekty oprávněny žádat úhradu nákladů v souvislosti s poskytováním informací, jejichž výše nesmí přesáhnout náklady spojené s pořízením kopií, opatřením technických nosičů dat a s odesláním informací žadateli.
I. Náklady na pořízení kopií
a) Za pořízení jednostranné kopie formátu A4 - 1,50 Kč.
b) Za pořízení oboustranné kopie formátu A4 - 2,60 Kč.
c) Výše úhrady za pořízení jednostranné nebo oboustranné kopie jiného formátu než formátu A4 se stanoví jako poměrný násobek sazby, byť i částečně zaplněné, formátu A4.
d) Pokud je požadovaná informace obsažena v publikaci nebo tiskovině vydávané Ministerstvem vnitra České republiky, Policií České republiky nebo Hasičským záchranným sborem České republiky, hradí se náklady ve výši ceny příslušného výtisku, pokud se informace poskytuje formou prodeje tohoto výtisku.
II. Náklady na opatření technických nosičů dat
a) Za 1 ks diskety, pokud tuto formu vyžaduje žadatel - 8 Kč.
b) Za 1 ks CD, pokud tuto formu vyžaduje žadatel - 15 Kč.
c) V případě použití jiného technického nosiče dat se náklady stanoví ve výši pořizovací ceny požadovaného technického nosiče dat.
III. Náklady na odeslání informace žadateli
Náklady za použitou nebo požadovanou poštovní službu se hradí ve výši skutečných nákladů.
IV. Náklady na mimořádně rozsáhlé vyhledání informací
Pokud je poskytnutí informace spojeno s mimořádně rozsáhlým vyhledáváním informace, činí náklady za každou celou 1 hodinu mimořádně rozsáhlého vyhledávání - 251 Kč.
V. Osvobození od úhrady nákladů
a) Úhrada nákladů na balné se nevyžaduje.
b) Pokud je poskytnutí informace spojeno s mimořádně rozsáhlým vyhledáváním informace celkově kratším než 1 hodinu, úhrada nákladů podle bodu IV. se nevyžaduje.
c) Pokud celkové náklady na poskytnutí informace po uplatnění osvobození podle písm. a) a b) jednomu žadateli na základě jedné jeho žádosti nepřesáhnou částku 100 Kč, poskytuje se informace bezplatně.
V případě, že bude za poskytnutí informace požadována úhrada, je tato skutečnost písemně oznámena spolu s výší úhrady žadateli před poskytnutím informace.
Z oznámení musí být zřejmé, na základě jakých skutečností a jakým způsobem byla výše úhrady povinným subjektem vyčíslena.
Pokud žadatel do 60 dnů ode dne oznámení výše požadované úhrady úhradu nezaplatí, povinný subjekt žádost odloží.
Lhůta pro vyřízení žádosti o informaci je 15 dnů ode dne přijetí žádosti nebo od doplnění žádosti.
Lhůta 15 dnů od doručení žádosti může být prodloužena nejvýše o 10 dnů pouze z následujících důvodů:
vyhledání a sběr požadovaných informací v jiných úřadovnách, které jsou oddělené od úřadovny vyřizující žádost,
vyhledání a sběr objemného množství oddělených a odlišných informací požadovaných v jedné žádosti,
konzultace s jiným povinným subjektem, který má závažný zájem na předmětu žádosti.
O prodloužení lhůty a důvodech prodloužení musí být žadatel informován, a to ještě před uplynutím lhůty k jejímu vyřízení.
Žádost o informaci, která již byla zveřejněna např. na internetu, v informačních brožurách apod., se zpravidla vyřizuje poskytnutím údajů o zveřejnění, nejpozději do 7 dnů od doručení žádosti. Sdělení žadatele, že trvá na přímém poskytnutí informace, se považuje za nové podání žádosti.
Brání-li vyřízení žádosti nedostatek údajů o žadateli, povinný subjekt vyzve žadatele do 7 kalendářních dnů od jejího podání, aby žádost doplnil. Nevyhoví-li žadatel této výzvě do 30 dnů ode dne, kdy mu byla doručena, bude žádost odložena.
Pokud je žádost nesrozumitelná, není zřejmé, jaká informace je požadována, nebo je formulována příliš obecně, je žadatel ve lhůtě do 7 dnů od podání žádosti vyzván, aby žádost upřesnil. Neupřesní-li žadatel žádost do 30 dnů ode dne doručení výzvy, rozhodne povinný subjekt o jejím odmítnutí.
V případě, že se požadované informace nevztahují k působnosti Ministerstva vnitra České republiky, žádost odloží a tuto odůvodněnou skutečnost sdělí do 7 dnů ode dne doručení žádosti žadateli.
Pokud Ministerstvo vnitra České republiky odmítne zcela nebo zčásti poskytnout žadateli jím požadované informace, vydá o tom rozhodnutí ve lhůtě pro vyřízení žádosti.
Další účastníci postupu nejsou stanoveni.
Další činnosti nejsou stanoveny.
V případě elektronického podání je žádost o informaci nutno vždy podat přes elektronickou podatelnu Ministerstva vnitra České republiky na adresu: posta@mvcr.cz.
Proti rozhodnutí o odmítnutí žádosti lze podat odvolání (rozklad) do 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí, a to k subjektu, který rozhodnutí vydal.
Odvolání (rozklad) je spolu se spisovým materiálem předloženo nadřízenému orgánu ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení odvolání.
Nadřízený orgán rozhodne o odvolání do 15 dnů ode dne předložení odvolání. Lhůta pro rozhodnutí o rozkladu je 15 pracovních dnů ode dne doručení rozkladu. Lhůtu nelze prodloužit.
Při soudním přezkumu rozhodnutí o odvolání na základě žaloby podle zvláštního právního předpisu soud přezkoumá, zda jsou dány důvody pro odmítnutí žádosti. Nejsou-li žádné důvody pro odmítnutí žádosti, soud zruší rozhodnutí o odvolání a rozhodnutí povinného subjektu o odmítnutí žádosti a povinnému subjektu nařídí požadované informace poskytnout.
Žadatel může podat stížnost v případě, že nesouhlasí s postupem či způsobem vyřízením žádosti. Stížnost se podává ústně nebo písemně u povinného subjektu do 30 dnů ode dne doručení sdělení o způsobu vyřízení žádosti nebo ode dne uplynutí lhůty pro poskytnutí informace. O stížnosti rozhoduje nadřízený orgán do 15 dnů ode dne, kdy mu byla předložena.
Sankce nejsou stanoveny.
22.07.2015
Bez časového omezení.
Obecní úřad Heřmánky
Bc. Roman Műnster
Heřmánky 282
742 35 Heřmánky
tel.: (+420) 556 748 046
mob.: (+420) 724 180 528
mail: ouhermanky@seznam.cz
datová schránka: 9gkaxma
Svátek má Svatoslav
Státní svátky a významné dny na dnešek:
Zítra má svátek Barbora
Dostávejte informace z našeho webu prostřednictvím SMS a e-mailů
Mléčná dráha v prosinci jasná, bude v příštím roce úroda krásná.
O Františku Xaveru vítr fičí od severu.